Hyvä tietää

Milloin voi tulla hierontaan?

Jos hieronnalle ei ole mitään terveydellisiä esteitä, niin oikeastaan milloin vain. Hieronnassa voi käydä ihan vaan rentoutumassa tai sitten huoltamassa omaa kehoa joko jonkin ongelman vuoksi tai ylläpitävästi.

Milloin ei voi tulla hierontaan?

  • Kipeänä et voi tulla hierontaan.
  • Jos olet ottanut kipulääkettä tai lihasrelaksanttia ja aine vaikuttaa vielä.
  • Humala ja krapula ovat myös tilanteita, jolloin hierontaa ei suositella.
  • Jos sinulla on tarttuva ihosairaus, verenvuototauti, laskimotukos, paha tulehdustila tai sydänsairaus.

Kerrothan kaikista mahdollisista vammoista tai sairauksista ennen hierontaa, jotta hoito pystytään toteuttamaan mahdollisimman turvallisesti ja ilman komplikaatioita.

Jos jokin mietityttää, kannattaa asiasta kysyä lääkäriltä, tai voit halutessasi ottaa yhteyttä niin selvitetään.

Hieronnan jälkeen?

Muista juoda hieronnan jälkeen paljon vettä. Hieronta kiihdyttää nestekiertoa, jolloin keho tarvitsee enemmän nestettä. Vältä fyysisesti raskaita aktiviteetteja hieronnan jälkeen loppupäivän ajan. Seuraavanakaan päivänä esim. selkähieronnan jälkeen ei suositella vielä mitään kovaa selkätreeniä.

Käyn jokaisen asiakkaan kanssa vielä yksilölliset kotihoito-ohjeet aina läpi, mikäli niille on tarvetta.

Kuinka usein hierontaan?

Hieronta on keholle rasitusta siinä missä urheilukin. Anna kehon siis palautua hieronnasta vähintään sen verran kuin antaisit aikaa kovasta urheilusuorituksesta palautumiseen. Säännöllisesti hieronnassa voi käydä mielellään 1-2 kertaa kuussa, mikäli mitään vaikeaa tilannetta ei ole taustalla. Vaikeammissa tilanteissa (kuten pitkittynyt jumi tai kipuilu) kannattaa alkuun käydä useampi kerta tiheämmällä aikavälillä (hoitosarja).

Klassinen hieronta?

Ns. rentouttavampaa ja kevyempää hierontaa, jossa hierotaan pääsääntöisesti lihasten suuntaisesti ja rauhalliseen tahtiin. Sopii esim. rauhoittumiseen ja rentoutumiseen.

Urheiluhieronta?

Muokkaavampaa hierontaa, jossa käytetään monipuolisesti eri otteita. Tarkoitettu kehonhuoltoon ja lihasten avaamiseen. Sopii esim. erilaisten ongelmien hoitoon ja palautumiseen. Nimestään huolimatta urheiluhierontaan voi tulla, vaikka ei olisikaan urheilija.

Kuivakuppaus?

Imukupilla suoritettavaa hierontaa, jossa tehdään kevyt alipaine. Tämä luo hieman nostetta kudoksiin ja kiihdyttää nestekiertoa ja verenkiertoa käsiteltävällä alueella. Pääosin imukuppihieronta ei tunnu pahalta. Verta ei tässä hoitomuodossa myöskään tule, kuten ns. perinteisessä kuppauksessa.

Muutamia kuivakuppauksen hyötyjä:

  • tehostaa neste- ja verenkiertoa
  • vapauttaa ja poistaa kuona-aineita kehosta
  • nopeuttaa paranemista
  • helpottaa kireyksiä ja vapauttaa lihaskalvoa
  • tasoittaa selluliittia ja vähentää niiden aiheuttamaa kosmeettista haittaa

Kuivakuppauksesta sovitaan jokaisen asiakkaan kanssa erikseen, eikä sitä tehdä, mikäli asiakas ei halua.

Kuivakuppauksessa käytettävä imukuppi